עמוד הבית > פרסומים מקצועיים > מאמרים > סיווג מוצרים לצורכי מס קניה? הדרך להפחית את המס חלק ב

סיווג מוצרים לצורכי מס קניה? הדרך להפחית את המס חלק ב

ברשימתנו הקודמת עמדנו על החשיבות שעל היבואן/יצרן ליתן לשאלת אופן סיווגם הנכון של המוצרים ? הטובין אותם הוא מייבא. סיווגם "הנכון" של מוצרים אלו עשוי להביא לחיסכון גדול מאוד במס קניה ולפעמים אף לפטור ממס.
אחת הדרכים, בהן ניתן לעשות שימוש בכדי לבחון את אפשרות שינוי הסיווג שנקבע למוצרים המיובאים על ידי מנהל מס קניה, הינה השוואה לסיווג שנקבע למוצרים דומים. דרך זו שלא הייתה מקובלת עד עתה נפתחה מחדש בפני היבואנים עם מתן פסק הדין בעניין פרמה גורי על ידי בית המשפט המחוזי.
נציין, כי לטעמנו דרך זו הייתה קיימת גם קודם לכן מאז פסק הדין בעניין ד.נ.ד. תעשיות אבן אשר ניתן לעניין מס הכנסה.
בפסק הדין בעניין פרמה גורי (בש"א 1632/06), קיימה המערערת הליכים לבקשת השבת מיסי יבוא. המערערת שלחה לרשויות המס במסגרת הליכי תביעה שאלון מפורט, אשר כלל גם דרישה לגילוי מסמכים כללי וספציפי. בין היתר, נשאלה רשות המיסים על ידי המערערת באשר לאופן בו היא נוהגת לסווג מוצרים שונים, לרבות מוצרים של מתחריה של היבואנית. רשויות המכס סירבו להיענות לבקשת הגילוי בין השאר מחמת הטענות הבאות: קיומו של חיסיון בשל היות המידע שייך לנישומים אחרים, קיומו שלחיסיון ביחס למידע בשל היותו מסמכים פנימיים של הרשות ואף מחמת קושי והכבדה באיסוף הנתונים.
בית המשפט חזר על הכלל המוכר מן המשפט המנהלי לפיו הכלל הבסיסי הוא גילוי ואילו החריג הוא החיסיון. בית המשפט קבע שבנסיבות העניין - אופיו של המידע, חשיבות המידע ליבואנית ויחסי הכוחות בין הצדדים, מוצדק הגילוי.
חשובה במיוחד קביעתו של בית המשפט לפיה שיעור המס הנקבע בהתאם לצו תעריף המכס, מבלי שייחשפו היקפי יבוא של יבואן, אינו מידע סודי, אלא מידע טכני הנקבע בהתאם לצו תעריף המכס. עוד קבע בית המשפט כי אופן סיווגו של מוצר ובהתאם לכך שיעור המס החל על המוצר, אינו ידיעה שהגיעה לרשויות המס מהנישום, אלא מידע שמצוי בידי רשויות המס מעיקרא, או מידע המיוצר על ידם. מסיבות אלו לא ניתן לטעון לחיסיון ביחס למידע האמור. בית המשפט קבע כי גילוי סיווגו של מוצר, אינו פוגע בפרטיות הנישום וכי מידע לגבי אופן סיווג מוצרים אחרים הינו מידע רלבנטי עבור צד במחלוקת בעניין סיווג.
בית המשפט קבע שכדבר שבעקרון כאשר קיימת מחלוקת בעניין סיווג למדינה קיים יתרון בשל המידע הרב אותו היא מחזיקה, יתרון זה יש לאזן באמצעות מתן המידע הנדרש. יחד עם זאת לצד קביעות חשובות אלו קבע בית המשפט שלא ניתן להכביד יתר על המידה על רשויות המדינה במסירת מידע, כך לדוגמא המידע צריך להיות מידע המצוי במאגרי המידע של אותה רשות מיסים ומס' המוצרים ביחס אליהם מבקש היבואן לערוך השוואה  צריך שיהיה מוגבל (לדוגמא, חמישה מוצרים).

על אף החידוש שבעצם מתן הפסק הדין, יש להבין כי העקרונות שנקבעו על ידי בית המשפט במקרה זה חלים לא רק באמצע הליך משפטי בו מוגש שאלון. זכויות אלו של היבואן קיימות כבר בשלב ההשגה והדיון עליה. כמו כן אין מקום לטענה כי המדובר בפסק דין מחוזי, שהינו מנחה בלבד ולא מחייב, מאחר שזכויות אלו נקבעו לנישום/היבואן כבר על ידי בית המשפט העליון בפסק הדין במקרה זה קבע בית המשפט העליון את הכלל לפיו זכות הנישום לעיין במסמכי הרשות הינה "ממושכלות היסוד של המשטר הדמוקרטי" (כדברי הנשיא ברק באותו פסק דין). באותו מקרה קבע בית המשפט העליון כי הרשות הציבורית אינה אלא "נאמן" עבור הנישום, במסמכים אותם היא מחזיקה. בית המשפט קבע כי היות והכלל הינו גילוי הרי שעל הרשות המנהלית ? (במקרה דנן מנהל מס קניה) לנמק אילו מסמכים ומדוע, הוא מסרב לגלות. יתירה מכך מקום בו יודע היבואן, כי יבואן אחר זכה לסיווג שונה משלו, ויש לו עובדות שיתמכו בכך ניתן בהסתמך על טענה זו גם כן לבקש גילוי מסמכים (בהתאם לפסק הדין בעניין עמרם אבנר (בש"א 5926/04).
לבסוף נזכיר, כי בפסיקה קודמת של בית המשפט המחוזי בעניין עמותת השחר (עת"מ 489/04) נקבע, כי בידי הנישום קיימת אפשרות לראות גם פרוטוקולים פנימיים של הרשות. כך היה באותו מקרה, כאשר העוררת ביקשה לראות פרוטוקולים של המועצה להשכלה גבוהה.
לסיכום: המבקש להפחית שת שיעור מס הקניה המוטל על הטובין אותם הוא מייבא, ראשית יפעל לעמידה על מהותם ותיאורם החדש של הטובין תוך שיוכם לפרט המכס הרלבנטי (בהתאם לדברינו ברשימתנו הקודמת). אח"כ יפנה היבואן לרשויות המס, כאשר במידה ובקשתו לא נענית רשאי הוא לבקש ולערוך השוואה עם סיווגם של מוצרים דומים, או זהים המיובאים על יבואנים אחרים.

האתר נבנה ע"י מונסייט © All rights reserved
מגדל משה אביב - שער העיר, רח ז'בוטינסקי 7 רמת גן 52520 |טל: 077-7051717 | פקס: 03-5426655 | E-mail: office@atax.co.il