עמוד הבית > פרסומים מקצועיים > מאמרים > ניכוי מס תשומות בגין רכישת "כבוד" ויוקרה

ניכוי מס תשומות בגין רכישת "כבוד" ויוקרה

  "כולם יודעים טוב מאוד למי יש יותר כבוד" בנוסף כולם גם יודעים ש"בשביל כבוד צריך לעבוד", להלן נראה כי לא תמיד סבורות רשויות המס ורשויות המשפט כי העבודה שעשית הוסיפה לך כבוד מקצועי, נסביר.

לא רבים יודעים אך למעשה הכירו בתי המשפט בכך שעוסק המבצע רכישה שנועדה לקדם את ה"מכובדות" והיוקרה של עסקיו ואת שמם הטוב רשאי לנכות בגין רכישות אלו מס תשומות. הדוגמא השכיחה לכך ביותר הינה מעבר ממשרדים פשוטים למשרדים מפוארים. אלו כמו גם אלו נועדו לשמש מקום עבודה אך האחרונים בשונה מן הראשונים "משדרים" ללקוח משהו אחר: הצלחה יותר גדולה, עושר יותר גדול וכדומה. חזות מכובדת זו מאפשרת לא רק סביבת עבודה נוחה יותר לאותו עוסק, אלא פעמים רבות מאפשרת אפילו הגדלת המחיר אותו גובה העוסק הנ"ל בגין שירותיו/הנכסים אותם הוא מוכר.

לאחרונה (19.10.06) קבע בית המשפט לכאורה (ורק לכאורה) דברים הפוכים. בפסק הדין של המהנדס  ישראל גודוביץ. המערער הינו דמות ידועה ולשעבר היה מהנדס של עירית ת"א. המערער יוצג על ידי עו"ד ניר הורנשטיין ממשרד אלתר ושות' שהינו מבכירי המומחים בתחום המע"מ כיום.

בבחירות האחרונות לראשות עירית ת"א התמודד מר גודוביץ על ראשות העירייה ולאחר שהפסיד במירוץ ביקש לנכות את מס התשומות בגין המירוץ, במסגרת עסקו כמהנדס. לטענתו היה ברור שהוא יפסיד וכל מטרת המירוץ נועדה לפרסם ולחזק את שמו במגזרים שונים בכדי להגדיל את נפח העבודה המגיע אליו. גודוביץ אף טען כי ניתן להוכיח כי בעקבות המרוץ לראשות העירייה בו נכשל, גדל באופן ניכר היקף העבודה שנכנס למשרדו.

פסק דין ידוע מאוד אשר דן בנושא "ניכוי מס התשומות" בגין אירוע של שיפור תדמית (משמע הוספת כבוד") הינו פסק הדין בעניין שמן תעשיות (ע"ש 398/94) במקרה זה אישר בית המשפט ניכוי מס תשומות בגין הכנת סרט תדמית וכן הוצאות נוספות בגין כנס לרגל 70 שנה לחברה שנערך היות אופי הטקס היה שיווקי – הוזמנו לקוחות, הוצגו מוצרים של החברה ועוד. יחד עם זאת קיימים פסקי דין נוספים, ידועים פחות שבהם אושר לעוסק לנכות מס תשומות גם כאשר היה קשר רופף יותר בין ההוצאה ,המוסיפה "כבוד עסקי" לעוסק ובין העסק. לדוגמא, בפסק הדין בעניין אלוני עופר (ע"ש 285/92), שם נאמר על ידי כבוד השופט דר' ביין, כי ברכישת מטוס די במטרה של הצגת חזות יוקרתית ויצירת קשרים עסקיים, בכדי שהשימוש יחשב "לצורך העסק". דברים דומים ניתן ללמוד גם מספק הדין בעניין ר.א.ד (RAD) שם הותר ניכוי מס תשומות בגין רכישת תעתיק של פסל (האדם החושב) לצורכי בניין משרדים) המדובר היה בהסכם פשרה שאושר על ידי בית המשפט).

עיון מדוקדק בלשון כבוד השופטת דניה קרת בפסק הדין בעניין גודוביץ מלמד כי השופטת לא סבורה כי באופן גורף אין קשר בין ריצה לראשות עירייה (ללא סיכוי אמיתי) לבין יוקרה מקצועית. במקרה זה פשוט נתנה כבוד השופטת אמון חלקי בלבד בדברי המערער. לסברת כבוד השופטת, לא הביא המערער הוכחות לקשר ראוי בין הריצה לראשות העיר לתועלת העסקית. כבוד השופטת סברה כי בתחילה התכוון המערער באמת לרוץ לראשות העריה והוא לא ראה קשר עסקי בין הריצה לראשות העירייה לבין עסקיו כמהנדס, השופטת עמדה על כך שבחומר הפרסומי לא הוזכר מקצועו של המערער "מהנדס" (מעשה מתבקש לכאורה) כן לא הביא המערער הוכחות לכך שעסקיו פרחו וצמחו לאחר הבחירות ובעקבות הפרסום וכן לא הוכיח שעיקר ההשקעה הכספית הייתה במגזר בו הוא ראה פוטנציאל עסקי (כפי שטען בעל פה).

לאור האמור עולה כי הטענות המשפטיות אותן העלה ב"כ המערער נכונות ונותרו נכונות גם עתה וניתן יהיה ליישמם במקרים אחרים תוך הקפדה על נקודות שונות עליהם עמד בית המשפט; משמע מקום בו רוצה עוסק לעשות שימוש במרוץ פוליטי לקידום עסקיו, עליו לדאוג כי יהיה ברור למתבונן מבחוץ, כי מן המרוץ האמור מופק גם תועלת פוליטית לדוגמא: חזרה נשנית על מקצועו של המתמודד, פגישה עם בוחרים פוטנציאלים במקום העסק, הוכחות לכך שחלק מן האסטרטגיה השיווקית הושפעה משיקולים עסקיים (ניתן לנהל פרוטוקולים של ישיבות) וכדומה.
האתר נבנה ע"י מונסייט © All rights reserved
מגדל משה אביב - שער העיר, רח ז'בוטינסקי 7 רמת גן 52520 |טל: 077-7051717 | פקס: 03-5426655 | E-mail: office@atax.co.il