עמוד הבית > פרסומים מקצועיים > מאמרים > העתקת מקום עבודה / מגורים למדינה אחרת – היבטי מיסוי (חלק א')

העתקת מקום עבודה / מגורים למדינה אחרת – היבטי מיסוי (חלק א')

כללי

בעידן הגלובאלי בו אנו חיים, מעבר ואפילו השתקעות במדינה זרה, הפכו לתופעה נפוצה מאוד. כאשר סיבת המעבר יכולה להיות שונה, משונה ומשתנה ממקרה למקרה, כאשר פעמים רבות מדובר דווקא במעבר מחמת פרנסה (דוגמת הצעת עבודה בחו"ל) או מחמת לימודים (לימודים במוסד אקדמי בחו"ל).

ההכנה לביצוע ה- Relocation (להלן ולשם הקלה על הקורא: "רילוקיישן") מבחינת היבטי המס אינה דורשת זמן רב, אלא בעיקר את הזמן אותו יש להקדיש בכדי להיוועץ במומחה. ללא הכנה ראויה בתחום המס אתם צפויים לגלות (פעמים מוקדם מאוד ופעמים רק לאחר מס' שנים כאשר תשובו לישראל) שבינתיים הפכתם ל"עבריינים" או לכל הפחות שרשויות המס דורשות מכם השלמת מס, קנסות, ריבית ודמי פיגורים של עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים. מצבים אלו קרויים בפי מומחי המיסים "תאונות מס" ורצוי להימנע מהם.

יש להבין, שמעמדו לצרכי מס של מי שהינו תושב ישראל ומי שנחשב תושב חוץ אינו זהה הראשון חייב במס ובדיווח (במידה והוא עצמאי או מחזיק מניות ו/או זכויות בחברות שונות) לרשות המיסים, מנגד השני אינו חייב בכל אלו. כמו כן פעמים רבות שיעור המס במדינה הזרה הינו נמוך יותר ולכן מבקש הנישום להיחשב כתושב חוץ ולא כתושב ישראל. בנוסף, כאשר תושב חוץ חוזר לישראל לאחר שנות שהייה בחו"ל הוא זכאי להטבות מס שונות, מי שבמהלך שהותו בחו"ל לא הפך לתושב חוץ, וודאי לא יהא זכאי גם להטבות המס המגיעות לתושב חוזר וכדומה.

 

סדר הדיון:

בפסקאות שלהלן ננסה למקד אתכם, המבקשים לעבור לחו"ל בשלבים, בשאלות, וגם בפתרונות אותם רצוי שתבצעו כחלק מן ההליך של המעבר לביצוע הרילוקיישן. כמובן שפרק זה אינו עוסק ואינו יכול לעסוק בכל היבטי המיסוי הכרוכים בביצוע רילוקיישן אך יש בו בכדי להוות מדריך ראשוני מועיל ביותר לשלבים הראשוניים והוא מוליך את המבקש בכך יד ביד במסלול אשר יספק לו את מכלול הפתרונות. היבטים נוספים שלא נחנו עלי דינו במסגרת זו הם היבטי המיסוי של מי שמבקשים לעבור לעבוד בחו"ל לא שינוי מקום מושבם – משמע בכוונתם להישאר תושבי ישראל.

 

שלב א' – הייעוץ ומטרתו

שלב ראשון – מתי הולכים להתייעץ?

ההחלטה על ביצוע רילוקייישן הינה רק סופו של תהליך בו היחיד, המשפחה (ובשפת המסים "הנישום") מתחבט בינו לבין עצמו בשאלה האם אכן ברצונו לבצע את המהלך הזה של מעבר למדינה זרה? האם בכוונתו לעשות זאת עם בני משפחתו? עם הילדים? האם למכור את הבית בישראל? אולי לנסות מס' חודשים לבד ורק אח"כ לקחת את המשפחה איתך? בשלב הזה אין צורך לפנות לייעוץ ממומחה בתחום המיסים. רק לאחר שנפלה ההחלטה על ביצוע הרילוקיישן או לכל הפחות על ביצוע "ניסיון" (גם אם בינתיים לא נפלה ההחלטה האם המשפחה תעבור גם היא וכן טרם הוחלט מה יעשה ברכוש המשפחתי- בית, רכב, טלפונים וכדומה) רק אז יש לפנות למומחה מיסים להיוועצות. מומלץ כי הפניה לאותו מומחה תיעשה לפני שחתמתם על מסמך כלשהו ו/או התפטרתם מהעבודה ו/או חתמתם על הסכם עבודה עם חברה זרה, יחד עם זאת עדיף שזה יעשה רק לאחר שסיכמתם עקרונות (פחות או יותר) באשר לשינוי שאותו אתם הולכים לבצע (היכן תעבדו? משכורת? וכדומה).

 

שלב שני – עם מי הולכים להתייעץ?

ההתייעצות חייבת להיעשות עם מומחה מס ידוע ומוכר. בין עורכי הדין ורואי החשבון העוסקים בתחום המיסים לא כולם מתמחים בהיבטי המיסוי הבינלאומיים ולכן יש לבחור עו"ד/יועץ שזהו תחום התמחותו המרכזית. משמע עוסק בעיקר במיסוי ומתמחה בהיבטי המיסוי הבינלאומי. גם בתחום הזה פועל הכלל "אני לא מספיק עשיר כדי ללכת ליועץ זול", מאידך, כאשר הגעתם לייעוץ הקפידו לקבל סקירה מקיפה וברורה של מה שעליכם לעשות, זכרו, נטייה של לקוחות/נישומים רבים הינה לדבר ולדבר, אתם באתם לשמוע, להקשיב, נסו לתת לאדם שמולכם להוביל את השיחה – סביר להניח שהוא יוכל לתת לכם עצות גם בתחומים אחרים הקשורים לביצוע הרילוקיישן.

האתר נבנה ע"י מונסייט © All rights reserved
מגדל משה אביב - שער העיר, רח ז'בוטינסקי 7 רמת גן 52520 |טל: 077-7051717 | פקס: 03-5426655 | E-mail: office@atax.co.il