עמוד הבית > פרסומים מקצועיים > מאמרים > שאלת חשבים לעניין מע"מ

שאלת חשבים לעניין מע"מ

"ניהול" שואלים:

חברה א' בע"מ בישראל עוסקת באיתור לקוחות בחו"ל. יצירת קשר עם מפעלים בארץ ושילוח הסחורה ללקוח בחו"ל.

החברה מקבלת דמי תיווך בארץ מהמפעלים.

בנוסף יש לה הסכם עם חברת ספנות לפיו מחיר השילוח עבורה עולה 500$ והיא מחייבת את הלקוח בחו"ל בסך 1,000 $ שזה שווי השוק של השירות.

רשימון היצוא רשום על שם הלקוח בחו"ל.

השאלה:

האם החברה יכולה לחייב מע"מ 0% בחשבונית ללקוח בחו"ל בגין הובלה ימית בסכום שיכלול את כל העלויות שהיו לחברה בגין שילוח הסחורה כולל: אחסנה, שינוע בארץ, המכלה (ברשימון החברה רשומה כמשלח) והרווח של החברה שזה העמלה.

עו"ד אריה ליבוביץ' משיב:

על מנת לענות באופן מסודר על שאלה זו יש לפנות לניתוח המקרה באופן מסודר גם ביחס לפרטים שלא נשאלו ונתחיל בשאלה מיהו מקבל השירות?

כפי שעולה מן השאלה הרי שביחס לעצם שירותי התיווך קיים נהנה בישראל – יתירה מכך התשלום עבור השירות ניתן על ידי המפעלים בישראל. זהות המשלם הינו אחד המבחנים שנקבעו בפס"ד קסוטו בעליון כמבחן המצביע על זהות מקבל השירות.

לאור האמור הרי שבגין שירותי התיווך ומציאת הלקוחות ניתן לקבוע בהתאם לנתונים לעיל כי החברה לכאורה אינה רשאית להוציא חשבוניות בשיעור אפס (נעיר כי עיון בחוזים של החברה כמו גם ניסוחם באופן "חכם יותר" יאפשר לפתור גם בעיה זו).

באשר לשירותי ההובלה והאחסנה. הרי שסעיף 30(א)(11) לחוק מע"מ קובע שיעור מס אפס לשירות של הובלת מטענים בדרך האוויר או הים מישראל ואליה.

סעיף זה קובע כדלקמן:

"הובלת מטענים בדרך האוויר או הים מישראל ואליה"

עלי לציין כי לא מוכרת לי פסיקה שעסקה בסעיף זה בחוק ולכן אין הרחבה ברורה באשר לשאלה מהי משמעות המונח "הובלה". יחד עם זאת אני סבור כי ניתן להגן על עמדה משפטית לפיה "הובלה" אינה רק עצם המסע ממדינה אחת לשנייה, אלא אף לכל הפחות חלק מן שירותים הנלווים יחד עם זאת לאור העובדה שהדברים לא נכתבו במפורש בלשון הסעיף או בפסיקה מומלץ במישור הפרקטי לפעול כך רק לאחר קבלת חו"ד.

האתר נבנה ע"י מונסייט © All rights reserved
מגדל משה אביב - שער העיר, רח ז'בוטינסקי 7 רמת גן 52520 |טל: 077-7051717 | פקס: 03-5426655 | E-mail: office@atax.co.il