עמוד הבית > פרסומים מקצועיים > מאמרים > נייר עמדה-מסלול ירוק למיסוי מטבעות וירטואליים-עכשיו (מקורות תקציביים לשנת 2020-2019)

נייר עמדה-מסלול ירוק למיסוי מטבעות וירטואליים-עכשיו (מקורות תקציביים לשנת 2020-2019)

רקע עובדתי (פתיחה):

1. עוד לפני שהיו ישראל סטארט אפ ניישן (Start up Nation) היו ישראל "פייננס ניישן" (Finance Nation), אלא שבשנים האחרונות, מתפספסת פעם אחר פעם, ההזדמנות "להחזיר עטרה ליושנה".

2. ישראלים ויהודים ברחבי העולם מובילים במתן שירותים פיננסיים, כאשר הפיכת העולם למקום אחד שטוח ושקוף מבחינה פיננסית עם התגבשות האמנות לחילופי מידע אוטומטיים וה-FATCA, יכלו לשמש את ישראל כטריגר ליצירת מרכז לשירותים פיננסים בישראל שיחליף את שוויץ הונג קונג וקפריסין – אלא שהזדמנות זו פוספסה וכך מונעת ישראל כניסתם של מיליארדי דולרים זרים להשקעות.

3. הזדמנות חדשה נקרת בימים אלו בתחום המטבעות הווירטואליים – הזדמנות תקציבית כלכלית למדינה.

4. בנייר עמדה זה ננסה לעמוד בקצרה על ההזדמנות הקיימת כיום ועל האפשרויות התקציביות והמיסוייות, לנצל הזדמנות זו, כמו כן נדגיש את ארעיותה של הזדמנות זו, אשר תחלוף תוך תקופה קצרה.

5. יחד עם זאת במסגרת הקצרה של נייר העמדה , לא נסקור את שוק המטבעות הווירטואליים, מהו מטבע וירטואלי? כיצד הוא עובד? מנה הן הנפקות מטבע? ועוד, כל אלו נדרשים לסקירה רחבה עצמאית, כאשר ניתן להניח, כי כבר עסקתם בנושאים אלו.

בעיית המיסוי וההזדמנות:

6. כיום שוק המטבעות הווירטואליים בישראל מגלגל בהערכה גסה סכומים של לכל הפחות מאות מיליונים. כך לדוגמא מקרה שהגיע למשרדינו – בחור בן כ-28 שכיר, עובד עם משכורת מתחת לממוצע במשק רכש לפני בערך 9 שנים כ-200 מטבעות ביטקוין. כפי שניתן להבין כיום יש בידיו מטבעות בשווי של מס' מיליוני דולרים!! (כאשר הביטקויין רק לפני מס' שבועות היה שווה 20,000 דולר המדובר היה ב-4 מיליון דולרים!)

7. תחום המטבעות הווירטואליים מאגד בתוכו כספים של מי שאינם אנשי מקצוע בתחום המסחר או המטבעות, ואשר הכניסו השקעות קטנות של עשרות אלפי דולרים או שקלים לתחום.

8. רבים מהם הפכו לבעלי הון משמעותי "על הנייר", בדומה לדוגמא שהבאנו מקודם, אלא שהמדובר בהון וירטואלי.

9. מחד הרוכשים לא דיווחו על רכישת המטבעות (גם לא היו צרכים) מאידך, הם חוששים למכור ולממש את השקעתם, הואיל ועל אף טיוטות החוזרים שפירסמה רשות המיסים, הרי שנטל המס אינו ברור ונע בין 0% ל-50% ונסביר.

10. מחד רבים ממומחי המס (ובכלל זה ח"מ) סבורים, כי בחלק ניכר מן המטבעות, עליית ערך המטבע, אינה חייבת במס בישראל ולמעשה מדובר בהפרשי שער פטורים. מאידך, רשות המיסים פרסמה את עמדתה לפיה מכירת מטבעות וירטואליים הינה כפופה למס, אלא ששיעור המס ואופן קביעתו נותרו אמורפיים תוך השוואה לכללים הנהוגים בהגדרת "עסק".

11. אלא שהגדרה זו יוצרת מצב אבסורדי, רבים מן המשקיעים בתחום המטבעות, חוששים שעל אף שאינם אנשי מקצוע בתחום המטבעות הווירטואליים, הרי שהואיל ומכירת מטבעות בסכומים משמעותיים לא יכולה להיות בפעולה אחת (בהעדר ביקוש כזה גדול), הרי שמכירת כמות משמעותית של מטבעות וירטואליים במספר פעמים, תוביל אותם למיסוי על בסיס פירותי ולא הוני.

12. נוצר למעשה מצב אבסורדי, שאיש מקצוע לו יש את הקשרים הנכונים, יכול לבצע מכירה חד פעמית של מטבעות בכמות משמעותית, ולכן זה ייחשב אצלו כרווח הון (שיעורי מס נמוכים), מנגד מי שאינם אנשי מקצוע ונאלצים למכור את השקעותיהם בבורסות פזורות ברחבי האינטרנט – דווקא הם חשופים לטענה כאילו המדובר בניהול "עסק" ולשיעורי מס "מטורפים" של מס שולי בתוספת מס יסף והכל כאשר מנגד חלק ניכר מאנשי המקצוע סבור שרווחים אלו כלל אינם חייבם במס.

13. כתוצאה מכך, מי שמבצעים בפועל מכירות עושים זאת באמצעות חשבונות בנק בחו"ל באופנים שאינם מדווחים, אחרים פשוט שומרים את המטבעות – אשר חלקם אף סופגים ירידה משמעותית ובכך אוצר המדינה נפגע מחוסר מימושים וגבייה.

ההזדמנות:

14. יצירת הזדמנות מיסויית על ידי רשות המיסים ומתן בהירות וודאות, באשר לשיעורי מס הוניים לכל אותם משקיעים עשויה לשמש הזדמנות חד פעמית לישראל, הן ליצירת מקור מס נוסף ועכשווי (לאחר הביקורת שהטיח שר האוצר במנהל רשות המיסים על גביית היתר בשנה שעברה), הן למשיכת הון זר לישראל כאשר רבים ממשקיעי המטבעות הווירטואליים, עשויים להעדיף הגעה לישראל ותשלום מס כאן וכמובן יבוא הון זר באמצעות מכירת מטבעות על ידי תושבי ישראל לידי תושבי חוץ.

15. בשונה מעסקים אחרים, מפעלים וכדומה – הרילוקיישן (Relocation) לישראל (וכן מישראל לחו"ל) כאשר בכיסך מס' מיליוני דולרים במטבעות וירטואליים, שאף אחד עד היום כלל אינו יודע שרכשת, הינו קל מאוד.

16. ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות למשוך כסף זר לארץ מחד, ולמנוע יציאה של כסף ישראלי לחו"ל מאידך ולבסוף לייצר מקור תקציבי נוסף לאוצר המדינה.

17. ניתן להעריך בגסות שמדובר בסכומים של מאות מיליונים העשויים לצאת מישראל בקלות רבה.

18. יתירה מכך, כל עוד לא עברו המטבעות הווירטואליים הסדרה ברחבי העולם, הרי ששווים עדיין נשאר עצום. רגולציה לצד הסדרת התחום, עשויה לגרום להפחתת התנודתיות וכך אף לירידה תלולה בשווי.

19. כתוצאה מכך סכומי הגבייה ואף המוכנות לשלם מיסים, צפויים לרדת פלאיים – ההזדמנות היא עכשיו – כאשר בעלי המטבעות ירגישו שתשלום המס והאפשרות להיחשף – מקנים להם יתרון לצד היכולת לממש את עושרם.

אז מה עושים? – מסלול אנונימי ירוק למיסוי מטבעות וירטואליים

20. מומלץ, כי רשות המיסים תקבע מנגנון של מסלול ירוק על פי סכומי השקעה ו/או על פי היקפי עסקאות (אך לא כמות עסקאות), כך שאנשים יוכלו לקבל אישור מראש ו/או בדיעבד באשר לשיעור המס – ללא תלות בכמות העסקאות שנעשתה במכירה או בקניה.

21. עוד מומלץ כי מסלולים אלו יהיו אנונימיים כמו במנגנון של מסלולי הגילוי מרצון – אשר נחלו הצלחה (כאשר כזכור באותו מקרה, סירבה רשות המיסים  בתחילה לקבל את המלצות השוק הפרטי – לרבות המלצתו של כותב שורות אלו – באשר למסלול אנונימי ותקרות מס קבועות – דבר שלבסוף התבצע בפועל והביא  את ההצלחה, כאשר עובר לכך כמות הפונים למסלול הגילוי מרצון הייתה ניתנת להיספר על שתי ידיים).

22. כך לדוגמא תקבע רשות המיסים, כי מי שיתחייבו למכור את המטבעות הווירטואליים תוך שנה - 12 חודשים ימוסו בתקרת מס של 15% בלבד וכדומה.

23. למסלול זה מס' יתרונות:

     23.1. ראשית יהיה בו בכדי לשדל משקיעים רבים למכור את המטבעות, להגיע למימוש וכך להכניס כסף רב מאוד לאוצר המדינה.

     23.2. בנוסף יהיה בו בכדי לסיים את הוויכוח לכל הפחות עם אותם משקיעים שיבקשו לקחת חלק במסלול זה-בשאלה,האם מכירת מטבע וירטואלי חייבת במס בישראל או שמא המדובר בהפרשי שער הפטורים ממס (זאת על אף עמדת רשות המיסים).

     23.3. לבסוף הוא לא יעסוק רק במה שהיה בעבר אלא גם יאפשר למשקיעים פעולה עתידית בהתאם לאישור שקיבלו.

24. חשוב להבין – ההזדמנות הכלכלית היא עכשיו – כאשר שוק המטבעות הווירטואליים עדיין רותח.

25. מדינות רבות בעולם כבר פעילות היום בתחומים אלו תוך מתן תמריצים שונים והקלות מס לעוסקים בתחומים אלו. אפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הביע דעתו על כך שזהו העתיד והמטבעות הווירטואליים עשויים להחליף בעתיד את מערכת הבנקאות.

26. מדינת ישראל עצמה עוסקת בחיזור ומתן הטבות מס משמעותיות לתעשיות הוותיקות, באמצעות חוקי עידוד שונים והקלות מס. 

27. המטבע וירטואלי אך הכסף ממשי !! עכשיו ההזדמנות של מדינת ישראל,  להרוויח מקור תקציבי חדש, באמצעו יבוא הון מחו"ל וקידום המימושים של מטבעות ווירטואליים.

28. ככל שהרגולציה של מדינות נוספות תתקדם תהפוך ישראל לפחות אטרקטיבית אפילו לתושביה להם השקעות בתחום.

האתר נבנה ע"י מונסייט © All rights reserved
מגדל משה אביב - שער העיר, רח ז'בוטינסקי 7 רמת גן 52520 |טל: 077-7051717 | פקס: 03-5426655 | E-mail: office@atax.co.il